Er zijn meer dan 60.000 mensen die op Schiphol werken. Zij zorgen ervoor dat reizigers veilig en vlot kunnen vliegen naar hun bestemming. In de voorbereiding op het vliegen zijn er natuurlijk ook veel dingen die moeten gebeuren. In deze les stellen we tien mensen aan je voor, die op de luchthaven hun brood verdienen.
Tien verschillende mensen die allemaal ander werk hebben op Schiphol.
Ze vertellen je er graag wat meer over. Lees maar mee.
Wat doe je?
De meeste mensen die vliegen van, naar of via Schiphol hebben een koffer
bij zich. Ik zorg er met mijn collega’s voor dat die koffer op de juiste plek
terechtkomt. Dus in de buik van het goede vliegtuig of bij de eigenaar.
Is dat ingewikkeld?
Eigenlijk wel. Op een drukke dag moeten we wel 180.000 koffers
verplaatsen. Dat moet dus goed gepland worden!
Wat moet je daarvoor kunnen?
Je moet sterk zijn, want sommige koffers zijn echt mega-zwaar. En je moet
goed in de gaten houden waar de bagage naartoe moet, zodat er geen
fouten worden gemaakt. Niemand wil aankomen op zijn vakantie en dan
ontdekken dat zijn zwembroek een andere kant op is gevlogen!
Wat is er bijzonder aan je werk?
Het transportsysteem dat we gebruiken om bagage te verplaatsen. De
lopende banden die onder de vertrekpieren van het vliegveld liggen, zijn
samen wel dertig kilometer lang. De langste weg die een koffer op Schiphol
kan afleggen is 2,5 kilometer.
Wat doe je?
Ik zorg ervoor dat het netjes blijft in de gangen en hallen waar passagiers
aankomen of wachten op een vliegtuig. Ik maak de wc’s schoon en de
vloeren, maar ook de knopjes van de liften, de leuningen van de trap en de
stoeltjes van de wachtruimte.
Is dat ingewikkeld?
Dat niet, maar het is wel hard werken. Er komen hier miljoenen mensen per
jaar. En niet iedereen gooit netjes zijn gebruikte servetje in de prullenbak of
veegt zijn voeten voor hij of zij de hal binnen loopt.
Wat moet je daarvoor kunnen?
Goed kunnen schoonmaken! Het is belangrijk dat alles netjes schoon blijft,
maar ook dat je vriendelijk bent voor de reizigers, want die zijn misschien al
heel lang onderweg.
Wat is er bijzonder aan je werk?
Schiphol is natuurlijk een speciale plek om te werken. Je hoort alle talen
van de wereld om je heen en het gaat dag en nacht door. En als schoonmaker
kom je echt overal!
Wat doe je?
De douane controleert of mensen geen verkeerde spullen het land mee in
nemen. We onderzoeken dus de bagage van reizigers. Heeft er iemand
beschermde planten in het buitenland gekocht of zitten er drugs in een
koffer verstopt?
Is dat ingewikkeld?
Best wel, want mensen die kwaad willen, hebben allerlei trucjes om ons te
slim af te zijn. Ze verstoppen drugs op de gekste plekken. Soms moeten we
een gaatje boren in een kinderwagen, omdat we denken dat er iets in verstopt
zit. Ook onderzoeken we bijvoorbeeld of er wel echt shampoo in een fles zit.
Wat moet je daarvoor kunnen?
Je moet natuurlijk precies weten wat er wel en niet meegenomen mag worden
het land in. Je leert ook iemand te herkennen die zich vreemd gedraagt of die
liegt. Met zo iemand gaan we even wat langer praten of onderzoek doen.
Wat is er bijzonder aan je werk?
Je moet goed opletten en je werk serieus doen. En je maakt soms gekke
dingen mee! Daarnaast moet je natuurlijk ook beleefd zijn tegen de mensen.
De meeste komen gewoon lekker terug van vakantie.
Wat doe je?
Het belangrijkste is ervoor te zorgen dat vliegtuigen die van of naar Schiphol
vliegen dat veilig kunnen doen. In de verkeerstoren begeleiden mijn collega’s
en ik al het vliegverkeer in een straal van vijftien kilometer om het vliegveld
in de lucht, maar ook op de luchthaven zelf.
Is dat ingewikkeld?
Dat kan best ingewikkeld zijn, want er komen soms wel 1.200 - 1.300 vliegtuigen op
een dag. Alle piloten moeten weten waar ze kunnen landen en waar ze na de
landing heen moeten taxiën. Tegelijkertijd vertrekken er dan ook nog vliegtuigen.
Goed opletten dus.
Wat moet je daarvoor kunnen?
Je moet goed kunnen plannen en vooruit kunnen denken. Je moet ook
goed en duidelijk in het Engels kunnen praten met de piloten. En rustig
blijven, ook als het even spannend wordt. Gelukkig hebben we computers
en radarbeelden die ons helpen.
Wat is er bijzonder aan je werk?
We zitten hier op de mooiste plek van Schiphol: in de 101 meter hoge
verkeerstoren.
Van hieruit kunnen we goed zien wat er gebeurt in de
lucht én op de grond.
Wat doe je?
Ik help vliegtuigen bij het parkeren. Naar veel parkeerplekken kan een
piloot zelf rijden, maar niet naar allemaal. Dan wijzen wij de weg. Daarvoor
gebruiken we onze oranje bordjes of lichtgevende sticks om aan te
geven waar een vliegtuig heen moet.
Is dat ingewikkeld?
Vooral heel leuk! Overal in de wereld spreken marshallers en piloten
dezelfde taal. Iedereen weet precies wat ‘links’, ‘rechts’ of ‘stop’ is.
Wat moet je daarvoor kunnen?
Je moet dit vak natuurlijk leren. Daarvoor krijg je een opleiding bij
Schiphol. Daarna ga je aan de slag. Ik doe dit werk nu al zestien jaar.
In die tijd heb ik veel geleerd.
Wat is er bijzonder aan je werk?
Zonder ons zou het een rommeltje worden op Schiphol. En je bent één
van de weinige mensen die zo dicht bij een vliegtuig in de buurt mag
komen. Dat is echt magisch!
Wat doe je?
Ik bestuur een vliegtuig en breng het van de ene bestemming in de wereld
naar de andere.
Is dat ingewikkeld?
Er zitten veel computers in een vliegtuig. Die ondersteunen ons werk. Maar
we moeten natuurlijk altijd zelf kunnen reageren als er iets onverwachts
gebeurt.
Wat moet je daarvoor kunnen?
Je moet een pittige opleiding volgen, waar niet iedereen voor aangenomen
wordt. Je moet heel goed zijn in wiskunde en altijd snel en koelbloedig zijn.
Een piloot leert vooral wat-ie wel of niet moet doen als er iets misgaat.
Wat is er bijzonder aan je werk?
Soms ontbijt ik in Qatar en ben ik zes uur later weer in Amsterdam. In het
begin is dat een beetje onwerkelijk, maar het went!
Wat doen jullie?
Wij werken bij de brandweer van Schiphol. Wij trainen bijvoorbeeld wat we
moeten doen als er een brand is bij een vliegtuig. Daarvoor hebben we een
speciaal vliegtuig dat we moeten blussen: de FireFly.
Is dat ingewikkeld?
Het is best ingewikkeld, omdat je met allerlei dingen rekening moet houden
en ook nog eens heel snel moet werken. Er zit veel brandstof in een vliegtuig.
Dat is natuurlijk gevaarlijk. Ook heb je te maken met mensen die aan boord zijn
van een vliegtuig. Hoe we de brand snel moeten blussen en de mensen veilig
naar buiten moeten krijgen, oefenen we voortdurend.
Wat moet je daarvoor kunnen?
Je moet snel in actie kunnen komen. Pak aan, laarzen aan, helm op: wij doen
het in 45 seconden! Binnen drie minuten na een melding zijn wij bij de brand.
En dat 24 uur per dag, zeven dagen per week.
Wat is er bijzonder aan jullie werk?
De onderlinge samenwerking is ontzettend belangrijk. Je moet 24 uur per
dag met elkaar samenwerken om het werk zo goed mogelijk te doen.
Wat doe je?
Ervoor zorgen dat de vele vogels rondom Schiphol niet in botsing komen met
vliegtuigen. Want niet alleen overleeft een vogel zo’n botsing niet… het kan
ook zorgen voor schade aan een vliegtuig en dat is natuurlijk gevaarlijk!
Is dat ingewikkeld?
Ja, want we vinden het ook fijn dat er hier zoveel vogels leven. We bedenken
manieren om ze uit de buurt van de start- en landingsbanen te houden.
Bijvoorbeeld door laserstralen te gebruiken of roofvogels in te zetten om
ze te verjagen.
Wat moet je daarvoor kunnen?
Je moet weten hoe vogels zich gedragen. Wat voor voedsel ze zoeken, waar
ze graag zitten. Zo planten we bijvoorbeeld soorten gras waar vogels niet
van houden. Dan zoeken ze vanzelf een andere plek.
Wat is er bijzonder aan je werk?
Vooral na het broedseizoen als de jonge vogels uitvliegen en in het najaar
als de vogeltrek begint, hebben wij het druk. Het is fijn om buiten bezig te zijn
en tegelijk iets heel nuttigs te doen.
Wat doe je?
Normaal werk ik bij Schiphol op kantoor. Maar in de winter, als er
sneeuw ligt, ben ik een ijsbeer. Ik stap dan op een sneeuwschuiver en
zorg ervoor dat de start- en landingsbanen sneeuwvrij worden. Anders
kan er geen vliegtuig landen.
Is dat ingewikkeld?
Nee hoor, maar het is wel heel erg nodig! Sneeuw kan een hele luchthaven
stilleggen. En dat willen we de mensen natuurlijk niet aandoen.
Wat moet je daarvoor kunnen?
Je moet leren hoe je de sneeuwruimer bedient. Daarvoor oefenen we
het hele jaar door.
Wat is er bijzonder aan je werk?
We hebben twee ijsberenteams met vijftien voertuigen. Samen schuiven
we alle sneeuw van de start- en landingsbanen. Soms ook in het
donker. Dat is een machtig gezicht!
Wat doe je?
Ik zorg voor berichten over Schiphol op social media. TikTok, Instagram en
Facebook, ik ben er helemaal in thuis!
Is dat ingewikkeld?
Het is vooral super afwisselend. Ik schrijf over interessante dingen voor
reizigers en grappige dingen die hier gebeuren. Ik maak tweets, maar plaats
ook foto’s en filmpjes.
Wat moet je daarvoor kunnen?
Je moet creatief zijn en goed kunnen schrijven. Ook moet je goed weten wat
mensen graag willen lezen of zien. Ik doe daar ook onderzoek naar. Ik kijk
welke berichten populair zijn en bedenk hoe wij dat kunnen gebruiken in
onze posts.
Wat is er bijzonder aan je werk?
Op Schiphol gebeurt altijd wel wat en dus kom ik vaak ogen en oren tekort.
Wij vertellen verhalen uit de hele organisatie. Je weet dus ook heel veel van
Schiphol. Dat maakt het extra leuk!
Zou jij ook wel op Schiphol willen werken? Welk van deze tien beroepen lijkt jou het leukste om te doen en waarom? Maak een top 3 van de leukste drie beroepen. Denk ook na of jij de juiste vaardigheden zou hebben om je favoriete beroep uit te oefenen. Presenteer je rangschikking daarna in de klas.